Job Shadowing Finlàndia novembre 2017

L’IES FELANITX DE JOB SHADOWING A TURKU (FINLÀNDIA)

Què és un job shadowing?

És una experiència d’observació en contexts de treball que implica fer una visita breu en un nou lloc de feina acompanyats de col·legues experts en el seu àmbit i seguir-los en els seus quefers diaris. Aquest acompanyament permet millorar la formació i reforçar els lligams amb professionals que duen una tasca semblant a la nostra. Aquesta experiència de job shadowing l’hem viscuda tres professors de l’IES Felanitx en l’acció de mobilitat europea del projecte EUROFP BALEARS II KA102 – 024450 emmarcat en els programes Erasmus+.

Tomàs Clar (cap d’estudis d’FP), Joan Rosselló (Coordinador Erasmus +) i Ana Ramal (Professora de la FP Agrària) han participat aquest passat novembre en el job shadowing organitzat per l’Institut d’FP de Turku també conegut com a TAI (Turun Ammatti-Instituutti). Aquest és un dels major instituts de Formació professional de Finlàndia. Ofereix educació i formació per a joves i adults per aconseguir les qualificacions professionals bàsiques i de formació professional en els àmbits de l’economia i el servei de les empreses, les tecnologies més punteres, la salut i el benestar. Podeu consultar el seu web aquí.

Un programa farcit d’activitats

El programa de la visita ha esta ben atapeït i hem pogut entrevistar-nos amb professors de les nostres especialitats i visitar les aules, instal·lacions i equipaments diversos d’aquest centre. Entre d’altres:

• el Wisio, centre per a l’emprenedoria;

dav

• les cuines, restaurants i tendes del cicles formatius de Serveis de bar i restauració;

• la Juhannuskukkula, dedicat a l’electricitat i les telecomunicacions i les arts gràfiques;

• el centre universitari de ciències aplicades, el centre IT i l’aula CISCO;

• el Turku Machine Technology Center, espai on diversos centres formatius i empreses utilitzen recursos, aules i maquinària al seu abast per desenvolupar projectes i completar les seves activitats formatives.

D’altra banda, també hem tengut l’oportunitat de visitar el centre formatiu de Livia a la localitat de Tuorla (podeu veure la seva web aquí) on s’hi duen a terme totes les activitats relatives a estudis basats en el sector primari: horticultura, fructicultura, explotacions ramaderes, jardineria i floristeria.

El sistema educatiu finlandès i la Formació professional a Finlàndia

El sistema educatiu finlandès és ben reconegut i destacat en les proves PISA (Programa internacional per a l’avaluació d’estudiants) per obtenir-ne els millors resultats. Probablement, per això vam poder observar com l’alumnat d’FP es desenvolupava de forma molt autònoma en les tasques d’aprenentatge promogudes pel seu professorat.

Resultaria obvi destacar que tots els centres tenen una major dotació econòmica que qualsevol de les Illes Balears però hem trobat altres aspectes interessants: Conèixer de primera mà l’organització, seguiment i avaluació de la Formació en centres de treball (on-the-job training) que els nostres socis col·laboradors duen a terme ens serveix a nosaltres per organitzar les nostres pràctiques formatives.

El job shadowing també ens ha permès visitar empreses acollidores d’alumnat en pràctiques i, per això, ens ha esta molt profitós alhora de preparar les estades que l’alumnat de l’IES Felanitx podrà fer aquest i els següents cursos a Finlàndia gràcies a les beques Erasmus +.

La realització de l’estada ha suposat una nova visió sobre el tractament del currículum dels cicles formatius, la impartició de classes i, sobretot, sobre l’elevat grau de flexibilització i adaptació a cada alumnes.

Reforçam lligams i aprenem

En definitiva, l’experiència ha resultat altament positiva perquè ens ha permès millorar les nostres competències com a professors de la FP cap a una millor qualitat de treball i activitats a favor dels nostres estudiants. La capacitat d’operar a nivell de la UE del nostre centre n’ha resultat reforçada ens ajuda a promocionar les activitats de mobilitat per als estudiants entre els nostres socis col·laboradors finlandesos.